Tultiin Punosta tanne La Paziin (melkein) suoraan, ei jaatykaan yoksi Copacabanaan. Kaytiin siella kuitenkin, kun bussia vaihdettiin niin nahtiin pikaisesti kaupunkia vahan. Se on siis Titikaka-jarven rannalla Bolivian puolella. Ihan mageeta kylla, biitsia. Kesalla vois olla tosi kiva!
Perun ja Bolivian rajalla oli pienta selkkausta viisumin kanssa. Mun opiskelijaviisumi kun saapui Suomeen lahtopaivana, joten en ehtinyt saada sita. Kentalla kammasin kun en saanut pyydettya 183 paivan viisumia, vaan loivat 90 paivan leiman. Liman immigration officessa sanoivat, etta se on dollari/paiva sakkoa. Rajaseta vaan ei tahtonut uskoa, etta olen ollut opiskelemassa, silla se on kuulemma mahdotonta ilman opiskelijaviisumia. Juupa juu. Kyseli sitten kovasti etta missa opiskelen, kuinka paljon se maksaa jne. ("En mina tieda! En maksa mitaan, joten ei mitaan hajua!"). Sakot maksoin ja paastiin jatkamaan matkaa.
Taalla paastiin taas vihdoin lampimaan suihkuun (ahh!), hostelli on ihan jees. Ilmainen pannukakku-aamiainen, oma pienpanimo (!), jonka baarista saa joka paiva yhden ilmaisen kaljan. Ei huono.
Ollaan nyt oltu taalla kaksi yota, kierrelty kaupunkia lahinna. Pitkasta aikaa taas vahan isommassa kaupungissa, joten liikennetta ja ihmisia riittaa. Tama on ilmeisesti myos katukojujen luvattu kaupunki. Niita on ihan jumalattomasti, ja myyvat ihan kaikkea. Ollaan vielakin korkealla, nyt melkein 4000m korkeudessa (korkein paakaupunki). Taa on hauskasti jossain kuopassa taa kaupunki, joten joka puolella nakyy vaan vuoria.
Kaytiin eilen kyselemassa suolatasankojen (Salar de Uyuni) reissujen hintoja. Paadyttiin yhteen luotettavan nakoiseen firmaan, hintaa kaiken kaikkiaan tuli joku 120e. Mieluummin maksaa vahan enemman, niin pitaisi saada vahan laadukkaampaa/luotettavampaa palvelua. Lahdetaan tanaan illalla ensin yobussilla Uyuniin, sielta aamulla lahtee reissu. 3 paivaa, 2 yota siella jossain. Suolatasankoja, kuumia lahteita, kaktuksia ja muita kummallisia juttuja. Sen nakee sitten. Mutta hyvalta kuulostaa!
Kunhan vaan paastaan sinne asti. Eilen sanoivat siella matkatoimistossa, etta eivat ole viela varmoja pystytaanko tekemaan kolmen paivan reissua, koska siella on niin kova tuuli. Etta saattaa olla etta se jaa yhteen paivaan. Toisaalta taas tanaan kuulimme huhua, etta ei se mikaan tuuli ole, vaan siella paikalliset osoittavat mieltaan ja sulkevat teita. Noh.. saapi nahda. Taytyy toivoa parasta.
Huhhuu.. taytyy toivoa, etta yobussi ei olis talla kertaa aivan jaassa. Kaikki vaatteet paalle. Samoin reissu on kuulemma aivan pirun kylma, katotaan miten tytot parjaa. Ecuadorin rannoista haaveillen..
Tilaa:
Lähetä kommentteja (Atom)
1 kommentti:
Seikkailut jatkuu, jännältä ja vähän pelottavaltakin kuulostaa. Hurjia uutisia sieltä suunnalta on kantautunu tänne asti. Kylmin talvi tosi pitkään aikaa, ihmiset paleltunu kuoliaaks, karjaa samoin ja satoa menetetty. Pakkasta jopa -22 astetta. Jo siinä pipoo tartteekin. Samaan aikaan täällä ihan kivat hellekelit. Pärjäilkää!
äippä
Lähetä kommentti