Pikapäivitystä tähän väliin.
Iquitos-reissu meni hyvin, pistän siitä kunnon postauksen kunhan revin jostain aikaa/energiaa. Viime viikolla oli paljon palautuksia + muutama koe, ja tällä viikolla on puolivälikokeet (mid-terms, parciales..). Niihin tenttaaminen vie kaiken ajan. Tai jos ei kaikkea, niin lukemisen teeskentely vie vähintään yhtä paljon. Huomenna illalla kaksi koetta peräkkäin, ja torstaina aamupäivästä yksi, joten periaatteessa olisi pitänyt lukea tässä kolmeen tenttiin samaan aikaan. Vähän se tuottaa oppimisvaikeuksia ja ajankäytön hallinnan ongelmia.
No eipä auta valittaminen, kiukulla (ja toivottavasti kunnialla, tai edes hyväksytyllä arvosanalla) läpi.
Vappu oli ja meni nopeasti. Suunnitelmia oli, mutta ei sitten perjantaina ollutkaan aikaa, joten suurin osa jäi toteuttamatta. Saimme kuitenkin tehtyä salmari vol. 2. Tällä kertaa onnistui, ja vain MELKEIN meni rikki. Kiitos Brandon.
Täällä oli muuten viikko (pari?) sitten maanjäristys yöllä. 4,6 richteriä, jos ei aivan väärin muista. Minä tietenkin hyvien unenlahjojeni ansiosta nukuin kaiken ohi. Osa oli kyllä herännyt ja ihmetellyt. Ei siitä käsittääkseni kai mitään vaurioita aiheutunut.
Talvi on alkanut lähestymään. Ei enää pärjääkään hellemekolla koko päivää. Varsinkin aamuisin ja iltaisin on viileää (en uskalla sanoa kylmä), ja joskus päivätkin ovat täysin pilviset. Farkut ja pitkähihaiset on kaivettu esiin, vielä kuukausi sitten ne tuottivan tuskanhikeä. Se on mukava lukea sitten muiden kuulumisia kuinka kaunis kevät on tullut ja ilmat lämpenee. Ei täällä ei. Ja nyt olen onnistunut jonkun nuhankin hommaamaan, en millään pystyisi sairastamaan tällä viikolla. Toivotaan parasta.
Ei muuta tällä kertaa, takaisin kirjojen (tai no oikeastaan power point -esitysten) pariin. Tällä hetkellä aiheena menossa vallan ja päätöksenteon hajauttaminen, kurssina Kansainvälinen Yhteistyö, mutta espanjaksi. Aijai, ei ole helppoa.
Ps. a) Kuka keksisi hyvänmakuisen kahvin?
b) Missä mun kofutabut kun niitä tarvitaan?
c) Miksi energiajuomat ovat niin kalliita, jopa täällä? (Ja missä halpa ja paras Mixxed up?!)
Pps. Ei, en todella ole niin hirmuopiskelija mitä ehkä kuvan saa. Olen vaan HYVIN addiktoitunut nukkumiseen. Aamut ei ole mua varten, ruuan jälkeen tarttis päikkärit ja illalla tekis mieli vaan kattoa leffoja/sarjoja löhöten. Jos en saa toteutettua itseäni näiden kautta: täytyy turvautua yllämainittuihin keinoihin, että saisi opiskeltua edes jonkun verran.
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Koulu. Näytä kaikki tekstit
Näytetään tekstit, joissa on tunniste Koulu. Näytä kaikki tekstit
tiistai 4. toukokuuta 2010
perjantai 26. maaliskuuta 2010
Torstai
Koululla taas kirjoittelen. Oma läppäri mukana. Viimeksi huomasin että pistoke ei ole sopiva, eikä adapteria mukana. Sen jälkeen huomasin, että läppärini johto ei sovi adapteriini. Miksi? Pitänee kysyä joltain fiksummalta.
Viime sunnuntaina oli tarkoitus mennä white water rafting, eli koskenlaskua kokeilemaan. Se suunnitelma kuitenkin valitettavasti kaatui, mutta toiste varmasti ehditään vielä. Perjantaina vietin saksalaistytön Alician kanssa tyttöpäivää: shoppailua, laittautumista ja sateenvarjodrinkkeja. Sen jälkeen lähdettiin yhden paikallisen tytön luokse ja sieltä porukalla vähän danssailemaan. Salsaa ja muuta kivannäköistä ne muut tais tanssia, me vaan kovasti yritettiin pysyä perässä. Ehkä muutaman drinkin jälkeen sitä uskaltaa liikkua vapaammin ja rohkeammin. Ainakin niin kauan kun vaan pysyy pystyssä. Mutta on se kyllä hienon näköistä kun pari oikeesti tietää mitä tekee, ja tekee sen tunteella!
Salmiakki-experiment jatkui eilen. Kolme uutta perulaista: yksi tykkäs, kahden ilmeet oli näkemisen arvoiset. Never again, kuulemma. Toisaalta taas nyt toisella kerralla saatiin saksalaistyttö tykästymään ja kanadalainenkaan ei sylkenyt enää pois. Tais olla se alkujärkytys enemmän, kun odotti karkkia (ja karkki muka = makea, pyh!). Huomenna tulee suomlaistyttöystävän mukana tilaus mm. fisua, turkinpippureita, jallua ja muuta. Sitten tehdään viinakset ja katotaan jos menee paremmin alas. ;) Voi olla, että saadaan listalta ruksattua ”Suomi-ilta” sen jälkeen pois.
Tälle viikonlopulle suunnitelmissa ainakin: perjantaina jonnekin rannalle, kun koulua on vaan pari tuntia aamulla. Pakko saada vähän väriäkin pintaan, eikä muutenkaaan olla paljon oltu rannalla. Lauantaina on porukkaa kasaantumassa kämpiltä ja menossa paragliding, eli liitovarjoilemaan (niinkö se sanotaan, anyone?). Just sitä, mitä näkyi aiemmin laittamissa kuvissani. Kivakiva! Vaikka meidänkin kämpillä on vaan n. 20 hlöä, niin on kiva kun joku jaksaa yrittää järjestää jotain, niin melko helposti saa porukkaa kasaan. Ei sitä pienemmällä porukalla tulis niin helposti aina lähdettyä kaikennäkösiin juttuihin mukaan.
Meidän casa on vain USIL:n opiskelijoille. Limassa on myös 8 (?) Apu-Perun opiskelijakämppää, joissa on huoneita 5-15. Näissä siis asuu opiskelijoita mistä vaan Liman yliopistosta. Kovin paljon en tiedä näistä, mitä nyt yhdessä bileissä käynyt. Ilmeisesti bileitä ja muutakin ohjelmaa järkätään aika paljon. Esimerkiksi tulevana viikonloppuna ovat lähdössä isolla (!) porukalla sandsurfing, hiekkalautailemaan? :D Luulen, että suurin osa muista vaihtareista asuu näissä Apu-kämpissä.
Opiskelusta. Huoh. Täällä joutuu kyllä opiskelemaan huomattavasti enemmän kuin kotona. Samaa ovat muutkin sanoneet, joten tuskin ”vika” on Haagassa. Lukukauden lopussa on loppukokeet, ja puolessa välissä ..noh, puolivälikokeet? Näiden lisäksi yleensä jokaisessa kurssissa on joku projekti, joka tehdään ryhmässä. Eikä siis mikään pieni projekti! Joten koska espanja on erilainen kurssi, mulla on yhteensä 5 eri ryhmää, joille kaikille pitäisi löytää aikaa. Projektien lisäksi on useimmissa kursseissa pieniä testejä parin viikon välein ja muita pienempiä tehtäviä. Ja nämä ”pienemmätkin” tehtävät jotkut tuntuvat hyvin työläiltä! Joten valitettavasti koulu vie enemmän aikaa kuin haluaisin..
Nyt on perjantai. Teksti jäi vähän kesken, mutta kelvatkoon. Viikonlopun viettoon, kivaa tiedossa. :)
ps. pöh, kuvat ei toimi, joten jäätte nyt ilman.
Viime sunnuntaina oli tarkoitus mennä white water rafting, eli koskenlaskua kokeilemaan. Se suunnitelma kuitenkin valitettavasti kaatui, mutta toiste varmasti ehditään vielä. Perjantaina vietin saksalaistytön Alician kanssa tyttöpäivää: shoppailua, laittautumista ja sateenvarjodrinkkeja. Sen jälkeen lähdettiin yhden paikallisen tytön luokse ja sieltä porukalla vähän danssailemaan. Salsaa ja muuta kivannäköistä ne muut tais tanssia, me vaan kovasti yritettiin pysyä perässä. Ehkä muutaman drinkin jälkeen sitä uskaltaa liikkua vapaammin ja rohkeammin. Ainakin niin kauan kun vaan pysyy pystyssä. Mutta on se kyllä hienon näköistä kun pari oikeesti tietää mitä tekee, ja tekee sen tunteella!
Salmiakki-experiment jatkui eilen. Kolme uutta perulaista: yksi tykkäs, kahden ilmeet oli näkemisen arvoiset. Never again, kuulemma. Toisaalta taas nyt toisella kerralla saatiin saksalaistyttö tykästymään ja kanadalainenkaan ei sylkenyt enää pois. Tais olla se alkujärkytys enemmän, kun odotti karkkia (ja karkki muka = makea, pyh!). Huomenna tulee suomlaistyttöystävän mukana tilaus mm. fisua, turkinpippureita, jallua ja muuta. Sitten tehdään viinakset ja katotaan jos menee paremmin alas. ;) Voi olla, että saadaan listalta ruksattua ”Suomi-ilta” sen jälkeen pois.
Tälle viikonlopulle suunnitelmissa ainakin: perjantaina jonnekin rannalle, kun koulua on vaan pari tuntia aamulla. Pakko saada vähän väriäkin pintaan, eikä muutenkaaan olla paljon oltu rannalla. Lauantaina on porukkaa kasaantumassa kämpiltä ja menossa paragliding, eli liitovarjoilemaan (niinkö se sanotaan, anyone?). Just sitä, mitä näkyi aiemmin laittamissa kuvissani. Kivakiva! Vaikka meidänkin kämpillä on vaan n. 20 hlöä, niin on kiva kun joku jaksaa yrittää järjestää jotain, niin melko helposti saa porukkaa kasaan. Ei sitä pienemmällä porukalla tulis niin helposti aina lähdettyä kaikennäkösiin juttuihin mukaan.
Meidän casa on vain USIL:n opiskelijoille. Limassa on myös 8 (?) Apu-Perun opiskelijakämppää, joissa on huoneita 5-15. Näissä siis asuu opiskelijoita mistä vaan Liman yliopistosta. Kovin paljon en tiedä näistä, mitä nyt yhdessä bileissä käynyt. Ilmeisesti bileitä ja muutakin ohjelmaa järkätään aika paljon. Esimerkiksi tulevana viikonloppuna ovat lähdössä isolla (!) porukalla sandsurfing, hiekkalautailemaan? :D Luulen, että suurin osa muista vaihtareista asuu näissä Apu-kämpissä.
Opiskelusta. Huoh. Täällä joutuu kyllä opiskelemaan huomattavasti enemmän kuin kotona. Samaa ovat muutkin sanoneet, joten tuskin ”vika” on Haagassa. Lukukauden lopussa on loppukokeet, ja puolessa välissä ..noh, puolivälikokeet? Näiden lisäksi yleensä jokaisessa kurssissa on joku projekti, joka tehdään ryhmässä. Eikä siis mikään pieni projekti! Joten koska espanja on erilainen kurssi, mulla on yhteensä 5 eri ryhmää, joille kaikille pitäisi löytää aikaa. Projektien lisäksi on useimmissa kursseissa pieniä testejä parin viikon välein ja muita pienempiä tehtäviä. Ja nämä ”pienemmätkin” tehtävät jotkut tuntuvat hyvin työläiltä! Joten valitettavasti koulu vie enemmän aikaa kuin haluaisin..
Nyt on perjantai. Teksti jäi vähän kesken, mutta kelvatkoon. Viikonlopun viettoon, kivaa tiedossa. :)
ps. pöh, kuvat ei toimi, joten jäätte nyt ilman.
maanantai 15. maaliskuuta 2010
Koulua ja viikonloppua
Hola todos!
Istuskelen koululla odotellen seuraavien tuntien alkua. Tallainen monen tunnin rako tuntien valissa. Facebookin piti olla estetty koulun koneilla, mutta nyt se ilmeisesti toimii, mutta blogger.comiin taas ei paasta. Kirjottelen tan nyt ja postaan myohemmin kotona.
Tanaan kurssit meni taas uusiksi. En yhtaan pitanyt yhdesta kurssistani, Peruvian Folklore. Olin siella yksin ilmeisesti koulunsa vasta-alottaneiden kanssa (n. 17-vuotiaita?), opettaja puhui epaselvasti ja muutenkaan ei kuulostanut yhtaan niin hyvalta kuin kuvittelin. Menin sitten juttelemaan matkailun koulutusohjelman henkilon kanssa ja katottin yhdessa mun kursseja. Jatin pois myos yhden toisen kurssin, Human Development. Talla hetkella valitsemani kurssit tuntuvat hyvalta, ja uskon, etta saan ne helposti hyvaksiluettua myos Haagassa. Ainut mika tietenkin jannittaa, on etta kuudesta kurssista nelja on espanjaksi. Nyt jo huomannut etta riippuu hyvin paljon opettajasta miten paljon ymmartaa. No, kunhan paasen lapi ja saan jotain irti kursseista, niin oon iloinen. Parasta on, etta yhteen kursseista kuuluu viiden paivan retki viidakkoon! Mika sen parempaa. Ilmeisesti myos yhdessa toisessa kurssissa oli joku matka.
Eli seuraavat 4kk aion opiskella seuraavia:
- International Cooperation in Tourism
- Spanish (intermediate)
- Ecoeffiency in Tourist Operations
- Themed and Recreational Tourism Services
- Strategic Administration in Tourism
- Organizational Behaviour
Kertoilen tossa sitten kun on enemman ollut tunteja, etta kuinka pahoissa vaikeuksissa sita tosisaan oon. :)
Viikonloppu meni mukavasti, onneksi edes osittain. Perjantaina herasin aamuyosta jarkyttaviin vatsakipuihin ja heikkoon oloon. En mennyt kouluun ja heikko olo jatkui vaihtelevasti koko paivan. lllalla sain kuitenkin sen verran enegiaa, etta paasin kaymaan yhdissa bileissa. Kysessa oli drinkki-kilpailu, ja meidan kandalaisvahvistuksella oli tiedossa voittajadrinkki. Paikalla oli tehty oikein tuomareiden poyta ja kaikkea. Kellaan muulla ei vaan ollut mitaan mahdollisuuksia meidan drinkkia vastaan. En saanut hyvaa kuvaa tilanteesta, mutta googlettamalla loytyi vastaavanlainen. Tässä. Meidan vaan oli viela korkeampi ja nayttavampi. Kaikenlaista alkoholia siina oli, ja Sambuca on se palava viina. Voitto tuli kotiin! Ei poltettu taloa, ja kaikki oli aivan innoissaan. Juoma piti juoda pilleilla ja pitaa samalla aurinkolaseja paassa, joten oli aika naky. :D
Sen jalkeen kiltisti nukkumaan. Aamulla oli jo paljon parempi olo! Lauantaiksi oltiin suunniteltu reissu etelaan rannalle/klubille. Vuokratiin bussi ja meita lahti 14 hengen porukka. Noin tunti etelaan (mukavalla ja ilmastoidulla) bussilla paikkaan nimelta Punta Hermosa. Oli ihana aurinkoinen paiva ja porukka oli hyvalla tuulella. Klubin (?) nimi oli Costa Brava, rannalla se ei tosin ollut, niin kuin oltiin kuviteltu, mutta ihan kiva paikka kuitenkin. Paivalla oli joku juontaja, ohjelmaa (ja kaverit kusettivat mut huomaamatta lavalle, sielta vaan ruvettiin huutelemaan nimea) ja illlalla livebandi. Jossain vaiheessa sprinklerit laitettiin paalle ja porukka innostui. Noin puolet jengista meni rannalla viettamaan iltaa ja osa jai klubille. Illalla tosin kavi vahan ikavasti, kun joku paikallinen, joka oli hetken meidan kanssa hengannut, polli pikaisesti meilta yhden tyton sandaalit, yhden lippiksen ja kolme askia rookia. Melkein tuli tappelukin kun pojat lahti peraan, mutta onneksi ei kuitenkaan. Ei kuitenkaan ollut mitaan arvokasta, mutta harvinaisen arsyttavaa. Muuten aivan mahtava paiva!
Ryostoista on varoiteltu. Kampilla asuu yksi jatka, joka oli taalla viime vuonna yhden lukukauden ja kertoi, etta porukalta oli kylla viety kaikennakoisissa tilanteissa tavaraa. Reilu viikko sitten oltiin menossa leffaan, jonotettiin lippuja, niin yhdelta kaverilta vietiin laukusta lompakko. Oli ollut joku vanhempi mies ja pieni tytto. Huomasi aika pian, mutta myohaista se silti oli siina vaiheessa. Valitettavasti mukana oli luotto-, pankki-, ajo- ja muita kortteja, joten menetys oli vahan suurempi. Akkia soittoa Suomeen ja kortit kiinni. Onneksi hanen tyttoystava tulee kuun lopussa, joten saa uudet kortit silloin. Hyva vaan pitaa silmat auki eika kantaa liikaa rahaa mukana. Ja tietenkin myos kattoa missa alueilla liikkuu pimean jalkeen.
Mutta varsin kivaa on ollut. Aika menee varmasti nopeesti! Viikot koulussa ja viikonlopuiksi keksitaan varmasti aina tekemista. Taytyy siis yrittaa nauttia viela kun taalla ollaan! Tehtiin jopa meille seinalle To Do -lista, jonne on heitetty kaikennakoista sekalaista ohjelmaa seuraavien kuukausien varalle. Muutama rasti saatiin jo tehdyista jutuista.
Lima kuittaa ja toivottaa suomeen pikaista kevatta!
P.s. kuulumisia otetaan mielellaan vastaan kommenttilaatikkoon, sahkopostiin tai vaikka facebookiin. :) Jos jollain liian kova ikava on ollut, niin suomipuhelinnro ei toimi, ja tekstiviestit ei tahdo tulla perille suomesta paikalliseen numerooni.
Istuskelen koululla odotellen seuraavien tuntien alkua. Tallainen monen tunnin rako tuntien valissa. Facebookin piti olla estetty koulun koneilla, mutta nyt se ilmeisesti toimii, mutta blogger.comiin taas ei paasta. Kirjottelen tan nyt ja postaan myohemmin kotona.
Tanaan kurssit meni taas uusiksi. En yhtaan pitanyt yhdesta kurssistani, Peruvian Folklore. Olin siella yksin ilmeisesti koulunsa vasta-alottaneiden kanssa (n. 17-vuotiaita?), opettaja puhui epaselvasti ja muutenkaan ei kuulostanut yhtaan niin hyvalta kuin kuvittelin. Menin sitten juttelemaan matkailun koulutusohjelman henkilon kanssa ja katottin yhdessa mun kursseja. Jatin pois myos yhden toisen kurssin, Human Development. Talla hetkella valitsemani kurssit tuntuvat hyvalta, ja uskon, etta saan ne helposti hyvaksiluettua myos Haagassa. Ainut mika tietenkin jannittaa, on etta kuudesta kurssista nelja on espanjaksi. Nyt jo huomannut etta riippuu hyvin paljon opettajasta miten paljon ymmartaa. No, kunhan paasen lapi ja saan jotain irti kursseista, niin oon iloinen. Parasta on, etta yhteen kursseista kuuluu viiden paivan retki viidakkoon! Mika sen parempaa. Ilmeisesti myos yhdessa toisessa kurssissa oli joku matka.
Eli seuraavat 4kk aion opiskella seuraavia:
- International Cooperation in Tourism
- Spanish (intermediate)
- Ecoeffiency in Tourist Operations
- Themed and Recreational Tourism Services
- Strategic Administration in Tourism
- Organizational Behaviour
Kertoilen tossa sitten kun on enemman ollut tunteja, etta kuinka pahoissa vaikeuksissa sita tosisaan oon. :)
Viikonloppu meni mukavasti, onneksi edes osittain. Perjantaina herasin aamuyosta jarkyttaviin vatsakipuihin ja heikkoon oloon. En mennyt kouluun ja heikko olo jatkui vaihtelevasti koko paivan. lllalla sain kuitenkin sen verran enegiaa, etta paasin kaymaan yhdissa bileissa. Kysessa oli drinkki-kilpailu, ja meidan kandalaisvahvistuksella oli tiedossa voittajadrinkki. Paikalla oli tehty oikein tuomareiden poyta ja kaikkea. Kellaan muulla ei vaan ollut mitaan mahdollisuuksia meidan drinkkia vastaan. En saanut hyvaa kuvaa tilanteesta, mutta googlettamalla loytyi vastaavanlainen. Tässä. Meidan vaan oli viela korkeampi ja nayttavampi. Kaikenlaista alkoholia siina oli, ja Sambuca on se palava viina. Voitto tuli kotiin! Ei poltettu taloa, ja kaikki oli aivan innoissaan. Juoma piti juoda pilleilla ja pitaa samalla aurinkolaseja paassa, joten oli aika naky. :D
Sen jalkeen kiltisti nukkumaan. Aamulla oli jo paljon parempi olo! Lauantaiksi oltiin suunniteltu reissu etelaan rannalle/klubille. Vuokratiin bussi ja meita lahti 14 hengen porukka. Noin tunti etelaan (mukavalla ja ilmastoidulla) bussilla paikkaan nimelta Punta Hermosa. Oli ihana aurinkoinen paiva ja porukka oli hyvalla tuulella. Klubin (?) nimi oli Costa Brava, rannalla se ei tosin ollut, niin kuin oltiin kuviteltu, mutta ihan kiva paikka kuitenkin. Paivalla oli joku juontaja, ohjelmaa (ja kaverit kusettivat mut huomaamatta lavalle, sielta vaan ruvettiin huutelemaan nimea) ja illlalla livebandi. Jossain vaiheessa sprinklerit laitettiin paalle ja porukka innostui. Noin puolet jengista meni rannalla viettamaan iltaa ja osa jai klubille. Illalla tosin kavi vahan ikavasti, kun joku paikallinen, joka oli hetken meidan kanssa hengannut, polli pikaisesti meilta yhden tyton sandaalit, yhden lippiksen ja kolme askia rookia. Melkein tuli tappelukin kun pojat lahti peraan, mutta onneksi ei kuitenkaan. Ei kuitenkaan ollut mitaan arvokasta, mutta harvinaisen arsyttavaa. Muuten aivan mahtava paiva!
Ryostoista on varoiteltu. Kampilla asuu yksi jatka, joka oli taalla viime vuonna yhden lukukauden ja kertoi, etta porukalta oli kylla viety kaikennakoisissa tilanteissa tavaraa. Reilu viikko sitten oltiin menossa leffaan, jonotettiin lippuja, niin yhdelta kaverilta vietiin laukusta lompakko. Oli ollut joku vanhempi mies ja pieni tytto. Huomasi aika pian, mutta myohaista se silti oli siina vaiheessa. Valitettavasti mukana oli luotto-, pankki-, ajo- ja muita kortteja, joten menetys oli vahan suurempi. Akkia soittoa Suomeen ja kortit kiinni. Onneksi hanen tyttoystava tulee kuun lopussa, joten saa uudet kortit silloin. Hyva vaan pitaa silmat auki eika kantaa liikaa rahaa mukana. Ja tietenkin myos kattoa missa alueilla liikkuu pimean jalkeen.
Mutta varsin kivaa on ollut. Aika menee varmasti nopeesti! Viikot koulussa ja viikonlopuiksi keksitaan varmasti aina tekemista. Taytyy siis yrittaa nauttia viela kun taalla ollaan! Tehtiin jopa meille seinalle To Do -lista, jonne on heitetty kaikennakoista sekalaista ohjelmaa seuraavien kuukausien varalle. Muutama rasti saatiin jo tehdyista jutuista.
Lima kuittaa ja toivottaa suomeen pikaista kevatta!
P.s. kuulumisia otetaan mielellaan vastaan kommenttilaatikkoon, sahkopostiin tai vaikka facebookiin. :) Jos jollain liian kova ikava on ollut, niin suomipuhelinnro ei toimi, ja tekstiviestit ei tahdo tulla perille suomesta paikalliseen numerooni.
Tunnisteet:
Koulu,
Reissussa,
Vaarallisia tilanteita,
Viihteellä
Tilaa:
Blogitekstit (Atom)